Gjennom en årrekke har jeg vært heldig å kunne kjøre store kraftige biler med diesel, firehjulstrekk og automatgir. Som leder for en fremoverlent bilforhandlerkjede så har jeg følt presset til å bytte ut min kjære V6 TDI med elbil.

Har jobbet med Volkswagen, Audi og Skoda i en årrekke

Jeg heter Svein Kåre Haaland og er daglig leder for Dahles Auto. Jeg har jobbet med Volkswagen, Audi og Skoda siden 1999. Gjennom en årrekke har jeg vært heldig å kunne kjøre store kraftige biler med diesel, firehjulstrekk og automatgir. Jeg bor i Drøbak sammen med kone, to barn og en liten hund. Reisevei hjemmefra til kontoret i Sarpsborg er på rundt 60 km. Stort sett motorvei med 100 og 110 kmt fartsgrense. Ut over hjem/jobb-kjøring, og normal fritidskjøring, bruker jeg bilen mye til og fra Lillesand hvor vi har hytte.  

Føler på presset til å bytte til elbil

Jeg kjører rundt 40.000 km pr år å må innrømme at det å starte kjøreturen med lyden av en kraftig V6 diesel har vært en opptur, og noe jeg liker godt! Som leder for en fremoverlent bilforhandlerkjede så har jeg følt presset til å bytte ut min kjære V6 TDI med elbil. September 2020 var tidspunktet for å konvertere til elbil. Min første firmabil var en Golf Stasjonsvogn 105 TDI, så hva er vel bedre enn å starte den elektriske epoken med Volkswagens helt nye Ikon; Volkswagen ID.3.

Alt er tilrettelagt

Hjemmelader ble montert i garasjen for å kunne lade vår nye ID.3. Vi bestilte lader med ekstra lang ladekabel slik at laderen kan brukes både inne i garasjen, og utenfor om nødvendig. Videre hadde jeg i tillegg valgt å oppgradere til lader med smartfunksjon. Dette muliggjør ladekontroll via app, og mulighet for å ta ut rapporter på flere brukere av laderen. Praktisk og nyttig funksjon for å kunne få dekket utgift til ladning når man disponerer firmabil. Alt er tilrettelagt.

ID.3 er starten på noe helt nytt

ID.3 er en helt ny bil, og det merkes godt. Som bruker av Volkswagen, Audi og Skoda gjennom 20 år er man på sett og vis vant med hvor og hvordan knapper og betjening er. ID.3 er starten på noe helt nytt, og jeg må innrømme at det var litt uvant i starten. Trykksensitive knapper, stemmestyring, «gir-bryter» på rattstammen, helt nye skjermer som ser og føles veldig bra ut! Men, det tar litt tid å venne seg til dette. Nå etter drøye 10.000 km og 3 måneder så føles det nesten håpløst gammeldags å måtte «starte» bilen, eller det å måtte ha gir-spak» mellom setene. Jeg stortrives med det nye brukergrensesnittet.

En helt ny hverdag

Så til dette med den praktiske bruken. I hverdagen så er det helt fantastisk. Det å slippe å stoppe for å fylle diesel eller bensin er deilig. Ikke minst unngår man fristelser i hverdagen ved å slippe stoppe på bensinstasjoner, eller hva man skal kalle dem nå til dags. Jeg kjører mye motorvei med 110 km/t fartsgrense. Ved denne type kjøring ligger rekkevidden på min ID.3 på ca. 300 km.  Jeg lader stort sett annenhver dag, enten på jobb eller hjemme, avhengig av hva som passer der og da. Dette fungerer veldig fint, og ved hjelp av appen We Connect ID, har jeg full kontroll på ladestatus og rekkevidde.

Jeg kan i tillegg fjernstyre en meget effektiv parkeringsvarmer. I løpet av bare få minutter er bilen varm og god. Jeg merker stor forskjell fra mine tidligere biler med fjernbetjent diesel- eller bensinvarmer. ID.3 sin varmepumpeløsning og forhåndoppvarming av ratt og sete er rett og slett deilig. Et annet element ut over komfortgevinsten er at ved å forhåndsoppvarme bilen så får du også bedre rekkevidde på bilen. Kald bil og kaldt batteri, er mindre effektivt enn tilsvarende varmt. Hverdagstesten er bestått med glans!

Tips til din første langtur med ID.3

Det første rådet jeg vil gi når det gjelder langtur med elbil er forberedelse før avreise. Det er mange ulike apper og hjelpemidler for å finne ut hvor og når det lønner seg å lade. Det er lurt å ha gjort seg opp en formening om hvor og når det passer å lade. Jeg har ikke mulighet for å lade på parkeringsplassen på hytta, så følgende plan ble lagt:

Basert på ca 85 % strøm ved avreise fra Drøbak, og et ca forbruk på 2,3 kwt pr mil kunne appen fortelle meg at jeg skulle lade 20 minutt på 150 kwt lader i Bamble, og så 20 minutt på Ionity lader i Lillesand. Jeg skulle da etter planen ha 70 % strøm ved ankomst p-plass Justøya Lillesand.

Jeg startet fredag ettermiddag fra jobb med fulladet bil. Kom hjem med ca. 80 % strøm på batteriet, plugget inn laderen mens kone, hund og bagasje ble lastet inn i bilen. Etter en uanstrengt kjøretur med velfungerende forutseende adaptiv cruisekontroll, og kjørefelt-assist, og køkjørings-assisten, kan jeg bekreftet at planen og bilen fungerte perfekt.

Nå har vi tatt denne turen 4 ganger med denne bilen. Det er utrolig behagelig bil, og rekkeviddeangst er noe som forsvinner med erfaring. Bilen lader desidert raskest fra 5-35 % strøm. Da ligger ladehastigheten på min ID.3 på 100 kwt, for så å falle gradvis mot ca. 50 kwt ved 70-75 % strøm. Lader fra 5 % – 35 % så får du ca. 8-9 mil rekkevidde på 10 minutt ladning.

Noe av hemmeligheten som elbilist på langtur er å lade når du kan, og ikke når du må. Det kan også være lurt å venne seg til at du ikke trenger å ha mer strøm på batteriet ved ankomst enn nødvendig. Det jeg har erfart i forhold til langkjøring Drøbak – Lillesand – Drøbak er at det totalt går ca. 40 minutt til ladning.

Total reisetid med dieselbil ligger på ca. 7,5 timer. Erfaringsmessig så bruker jeg totalt litt over 8 timer til og fra hytten når jeg kjører Volkswagen ID.3. Det må nevnes at jeg sparer bompenger, jeg kjører Co2 nøytralt, og det toppes med at jeg kjører en fantastisk komfortabel, stille og trygg bil. fordelen oppveier uten tvil den ekstra reisetiden ladestoppene medfører.

Det må nevnes at om jeg hadde hatt lademulighet på hytta så ville dette vært enda bedre. Da hadde jeg toppen trengt å lade noen få minutt avhengig av mye eller lite trafikk.

Lurer du på noe om å kjøre elbil, eller har lyst til å prøvekjøre en av våre elbiler, er det bare å ta kontakt med en av våre forhandlere.

God tur, hilsen Svein Kåre Haaland
Daglig leder hos Dahles Auto

Kontakt en av våre forhandlere i dag hvis du er nysgjerrig på ID.3 eller nye ID.4

Les mer om ID.3 her

 

Mer av hva vi har skrevet